پاورقي

حاشيه‌اي بر اتفاقات معمولي


:: كد بنر رو از اينجا برداريد.

:: فراخوان سازمان عفو بين‌الملل: صدای خود را بر عليه اعدام قريب‌الوقوع افسانه نوروزی رسا کنيد!

:: مي‌دونيد، من اصلاً كاري ندارم كه ايشون چيكار كردن و گناهكار بودن يا نبودن. اين موضوع به قانون و دادگاه و وكلا و حقوقدان‌ها مربوطه و اظهار نظر كردن در موردش اصلاً در صلاحيت و تخصص من نيست (به همين دليل هم متن بنر رو به سليقه خودم تغيير دادم). من فقط مي‌خوام اينو بگم كه اصولاً با اعدام و مجازات اعدام، مخالفم. بنظر من هيچ كس حق نداره كه جان يك انسان ديگه رو ازش بگيره. اون آدم، مرتكب هر جرمي كه شده باشه، حق حيات داره و ما مجاز نيستيم كه اين حق رو ازش بگيريم. ميشه زندانيش كرد، حتي براي تمام عمرش اما هرگز نميشه كشتش. چرا كه جان يك انسان، فقط مربوط به گذشته و امروزش نيست بلكه آينده‌اش رو هم در بر مي‌گيره. ما ممكنه كه بتونيم در مورد گذشته يه آدم و خوب بودن يا نبودنش تصميم بگيريم اما در مورد آينده‌اش و اينكه چي خواهد شد، هرگز! نمي‌تونيم فرصتهايي رو كه مي‌تونست بدستشون بياره رو ازش بگيريم. كي ميدونه كه اون آدمي كه ما حق حيات رو ازش گرفتيم، فردا ممكن بود چي از آب در بياد. بنابراين، فقط كسي مي‌تونه حكم به كشتن آدمي رو بده، كه به گذشته و آينده اون آدم احاطه داشته باشه. بنظر شما بين ما آدماي عادي، چه كسي مي‌تونه چنين ادعايي داشته باشه؟ حق حيات رو يكي ديگه بهشون داده و هر موقع هم كه بخواد، خودش پسش مي‌گيره ... اين حرفها به معناي تبرئه گناهكارها و آدمكشها و قاتلها نيست. شكي نيست كه اونها، به همين دلايلي كه گفتم، مرتكب بدترين نوع جرم و جنايت شده‌ان و بايد اونها رو مهار كرد اما نبايد كشتشون ... جان يك انسان، هر كي كه باشه، اونقدر با ارزشه كه حتي به جرم گرفتن جان يكي ديگه هم نميشه گرفتش ... گذشته از اون، فكر مي‌كنيد كه حبس شدن و نشستن گوشه زندان براي تمام عمر، بهتر از مردنه؟ ... چرا بجاي اينكه به فكر اعدامشون باشيم، به فكر تربيت كردنشون نيستيم؟

0 نظر ارسال مطلب به بالاترين: Balatarin